אלגזירה מתכווץ

ירידה במחירי הנפט, תחרות ושינוי בהרגלי הצריכה מביאים לגימוד הערוץ הקטרי

"אלג'זירה" מילא תפקיד חשוב בזירה הערבית והאיסלאמית, באפגניסטן, לבנון ורצועת עזה. במהלך המבצעים הצבאיים ברצועה, הפעיל "אלג'זירה" ערוץ נוסף בשם "האלג'זירה הישיר" על מנת לכסות את מהלך הקרבות 24 שעות ביממה באופן בוטה, שקרי המצדד בחמאס

שינויים דרסטיים פוקדים את מגזר התקשורת בעולם הערבי.

ערוץ “אלג’זירה” – כלי התקשורת הערבי וגם הבינלאומי – מאבד ממעמדו שרכש במרוצת שני העשורים האחרונים מאז היווסדו. עדות לכך היא כי ממשלת קטר שהשקיעה מאות מיליוני דולרים בערוץ נוקטת לאחרונה צעדים מרחיקי לכת כדי לצמצם את ההוצאות. הצעד העיקרי הוא סגירת ערוץ “אלג’זירה אמריקה” המשדר באנגלית, ופיטוריהם של 7500 עובדיו. כמו כן, פוטרו בסוף מארס 2016 עוד 500 עובדים משאר הערוצים של “אלג’זירה” ומאתר האינטרנט שלו.

בעולם הערבי משדרים 1320 ערוצי טלוויזיה, מהם 26 ערוצים ממשלתיים, 750 ערוצים פרטיים, 150 ערוצים למחזות וסרטים, 146 ערוצים לספורט, 125 ערוצים לענייני דת ו-66 ערוצי חדשות ואקטואליה.

ב-2013 הפעילה קטר לוויין פרטי בשם “סוהייל סט” שהפך אותה לאימפריית תקשורת עצמאית המתחרה עם הלוויין “ערב סט”. קטר משלמת לעובדת “אלג’זירה” את השכר הגבוה ביותר בעולם הערבי, ולכן 8000 עובדיה המפוטרים מ”אלג’זירה” נמצאים במשבר כספי.

כזכור, ממשלת קטר קנתה 40 ערוצים שהיו בשליטתו של אל גור, סגנו של נשיא ארצות-הברית ביל קלינטון. אך רכישה זו לא הספיקה כדי להשיג אחיזה של ממש בתקשורת בארה”ב שבה יש מאות ערוצי טלוויזיה ואלפי תחנות רדיו.

יש לצייין כי שופרות התעמולה שהקימה קטר אינם פועלים על בסיס כלכלי-רווחי, אלא משמשים כלים פוליטיים לחיזוק מעמדה של קטר בזירה הערבית ובזירה הבינלאומית.

אין ספק כי “אלג’זירה” מילא תפקיד חשוב בזירה הערבית והאיסלאמית, באפגניסטן, לבנון ורצועת עזה. במהלך המבצעים הצבאיים ברצועה, הפעיל “אלג’זירה” ערוץ נוסף בשם “האלג’זירה הישיר” על מנת לכסות את מהלך הקרבות 24 שעות ביממה באופן בוטה, שקרי המצדד בחמאס.

Aljazira cut from satelite

                                          מצרים ניתקה את ערוץ החיזבאללה מהלוויין שלה

                                                                                            עיתון “אלשרק אלאוסט”

מצרים נקטה צעד חריף נגד חיזבאללה בנתקה את ערוץ “אלמנאר” של חיזבאללה מהלוויין המצרי. ואכן הערוץ מופיע  עם מסך שחור. הצעד ננקט כמחווה  לסעודיה ולרגל ביקורו של המלך הסעודי במצרים.         כידוע, אלמנאר משדר תעמולה ארסית נגד סעודיה ומדינות המפרץ.

זאת ועוד, ירידת מחיר הנפט מאלצת את אמיר קטר הנסיך תמים לצמצם את ההוצאות הניכרות בתחום התקשורת. אך לא רק הירידה במחיר הנפט אילצה את אמיר קטר לחסוך בהוצאות הערוץ. יש לכך שתי סיבות נוספות. האחת, ירידת קרנו של ערוץ “אלג’זירה” שתמך ב”אחים המוסלמים” ונקט גישה עויינת כלפי משטרו של נשיא מצרים עבד אלפתאח א-סיסי. כשלון “האחים המוסלמים” והצלחתו של א-סיסי בייצוב משטרו אינם רושמים נקודות לטובת קטר.

הסיבה האחרת היא כי בזירה הערבית קיימים עוד ערוצים המתחרים עם “אלג’זירה”, כמו “אלחדת'”, “אלערביה”, “אלע’ד אלערבי” ובעיקר ערוץ Sky Arabia שמעסיק 493 כתבים ברחבי העולם ושבהקמתו הושקעו 2.3 מיליארד דולר.

אחד העיתונים החשובים ביותר בלבנון “אלספיר” יפסיק לצאת לאור בימים הקרובים, לאחר פעילות של 42 שנה. עיתון זה היה שופר משטרו של בשאר אלאסד וחיזבאללה, ומומן על ידי המשטר בטהרן. עורכו המוכשר של העיתון, טלאל סלמן, עשה לפטרוניו שירות טוב. הגורם העיקרי לסגירת “אלספיר” אינו רק כספי, אלא שינוי ההרגלים של צרכני התקשורת שיכולים לקרוא עיתונים במרשתת חינם אין כסף.

 

* מנשה שאול הוא פרשן לענייני המזרח התיכון.

Print Friendly, PDF & Email