קוו ואדיס, פולין?

טוב שהשלטון הפולני הוא שבחר לעורר ולהאיר את החיה הפולנית המיתממת

לרגל ביקור נוסף של נשיא פולין בישראל שייערך בקרוב - הדברים שכבר נאמרו ובאופן שאין ראוי ונכון ממנו

קוו ואדיס, פולין? שואל פרופ’ שלמה אבינרי במאמר הנושא שם זה שבו הוא תוקף ללא התלהמות ובמילים שקולות ומדודות את התנהלותה המתכחשת של ממשלת פולין הנוכחית ולאחריותה למה שהתחולל על אדמתה.

יש להדגיש כי מחנות ההשמדה אכן היו גרמניים, גרמניים בלבד, תחת פיקודם וניהולם של אנשי אס.אס. ולא “פולניים” כפי שאמר וכשל (פעם נוספת) נשיאנו הנערץ (נשיא העולם החופשי כולו) ברק אובמה…

מחנות ההשמדה היו גרמניים, אך טבעת הכיתור והחנק מסביבם הייתה פולנית.

יש להוסיף, לפרט ולחדד:

* המחתרת הפולנית הצליחה יותר בחיסול יהודים (שבדרך כלל לא היו חמושים), מאשר בפגיעה בגרמנים.

* גם פרטיזנים יהודיים חמושים נטבחו ביערות על ידי “הקולגות הפולניים”.

* פעילות זו, יחד עם ההלשנה, הפכו את המחנות והגטאות להרמטיים ואת המילוט – לבלתי אפשרי.

* פולין יכולה “להתהדר” בהיותה מדינה יחידה באירופה שבה נטבחים יהודים בהמוניהם עוד שנים לאחר תום מלחמת העולם השנייה, גם על ידי ז’נדרמים ואנשים המקבלים שכרם משלטונות המדינה גבר יהודי לא יכול היה לנסוע ברכבות בפולין, כי כנופיות “פטריוטים” היו מורידות את מכנסיו של כל “חשוד” (בהיותו יהודי כמובן) לצורך “זיהוי ובדיקה” ורוצחות אותו מיידית, לעיני הנוסעים.

פרופ’ אבינרי מוכיח בלשונו המדודה את השגיאה שנוקטת ממשלתה הלאומנית של פולין, המנסה לטאטא את האמת אל מתחת לשטיח. כך עושה במאמר שכותרתו “ידידינו הפולנים, אל תיתממו” גם פרופ’ חווי דרייפוס הנושאת את דברה בשם חוקרי שואה ממכון יד ושם.

ואני הגליציאנער אקצר ביותר בדברים ששמעתי מאמי, שחזותה והשכלתה בבית הספר הפולני-קתולי הקנו לה “הזדמנות נהדרת” לשמוע את האמת מפי הפולנים (שלא חדלו לנדב מידע כיצד עליה להיזהר מן היהודים לבל יחטפו את אחי התינוק לקיום מצוות הפסח). ולא ארחיב בתיאור הרגע שבו אמרה לאבי לאחר המלחמה: “תצטרך להחליט במה תבחר, בי או בבית המשפחה (שביהמ”ש פסק להשיב לו), כי לא נחייה בו, ירצחו את כולנו”, ואומר כי טוב “שהגניוס הפולני” אומר את דברו, שיוצא המרצע מן השק.

 

רצחו בהתלהבות ספונטנית

דווקא ניסיונות שמנסה לעשות ממשלת פולין לערוך קבורת חמור לאמת, הם שיחשפו אותה, בעוררה מחדש את הדיון שלא זכה לחשיבות הראויה לו; סוף סוף תוציא את האמת הנוראה לאור: הפולנים סירבו לשיתוף פעולה ולהסכמה כלשהם עם גרמניה הנאצית (ובשונה משאר מדינות הכיבוש לא קמה שם ממשלת קוויזלינגים), למעט נושא אחד: השמדת היהודים. וזאת ללא “ניירות עבודה”, “חוזים”, או “הסכמים” – בהתלהבות ספונטנית.

טוב שמתעורר (גם אם באיחור) הדיון אודות הכתם הנורא; אות קין שנחקק בפרצוף הפולני המתקרבן והמיתמם, שעד היום הסתתר מאחורי  חסידי אומות עולם שיצאו מקרבו – תופעה מדהימה שאין כמותה להמחיש את “המארטיר” (שחלקם, אגב, נרצחו יחד עם משפחותיהם עקב הלשנות אחיהם ושכניהם הפולניים), וטוב שהעולם יידע וילמד אודות החייתיות שהתפרצה ביערות, בכפרים, בעיירות וגם בכרך גדול מרכזי וחשוב כמו קיילצה פולין, שנים לאחר שהוכרעה החיה הנאצית, לאור היום, כאמור גם מצד ז’אנדרמים מקבלי משכורת משלטונות המדינה,.

טוב שהשלטון הפולני הוא שבחר לעורר ולהאיר את החיה הפולנית המיתממת.

ללאומנים הפולניים יש שפע של טיעונים לעוסים וידועים לעייפה, בעיקר מן הסוג הקונספירטיבי, שאחד מהם מתייחס גם לרצונם של יהודים (בולשביקים) להכפיש את פולין.

פרספקטיבה שונה ונוספת לטענותיהם מספק עיון בתיאוריית הקונספירציה המסבירה את אי-כניסת הצבא האדום לוורשה כדי לסייע למתקוממים, ברצונו של סטאלין להשמיד ולאבד כמה שאפשר את הפטריוטיות הפולנית.

להלן ציטוט מדברי קונסטנטין רוקוסובסקי – מרשל ממוצא פולני, ומפקד אחד משלושת הצבאות שהפעילו הסובייטים להבסת הנאצים:

למה לא נכנסתי לוורשה.

“תוכנית מבצע בגרטיון לא כללה כניסה לוורשה. אני לא יודע למה הם (הוורשאים) התמרדו דווקא אז אבל אני יכול לנחש. מבחינה צבאית זה היה אבסורד להוציא כוחות שהגנו על ראשי הגשר שלי מול התקפות נגד גרמניות חזקות במיוחד ולסבך אותם בלוחמה בשטח בנוי. שלחנו עזרה. בעיקר את היחידות הפולניות של הצבא האדום. אל תשכחו שאני עצמי גדלתי בוורשה ואוזני לא היו אטומות לסבלה, אבל במלחמה הבסת האויב הינה המטרה העליונה. המרד (בוורשה) היה מיותר. מכיוון שהצלחנו לשמור על שני ראשי גשר ממערב לנהר, כעבור מספר חדשים פינו הגרמנים הפשיסטים את ורשה ללא קרב…”. (ציטוט זה הובא על ידי אחד המגיבים למאמרו של פרופ’ אבינרי).

וכל מי שרצה לטרוח מעט, יכול היה לאמת זאת בשיחה עם לוחמיו של רוקוסובסקי, שהגיעו בחלקם  גם לישראל. אחד מהם, שפגשתי בחוג משפחתי, השאיר שם עין (ולא מעט חברים-עמיתים שלא חזרו) בניסיון החבירה והסיוע לעיר, שכן נעשה, אם כי לא כמאמץ עיקרי, מסיבות מוצדקות ונכונות.

זוהי  דוגמה נוספת לסיפורי פאשיסטים לאומניים פולניים ותיאוריות קונספירציה המושרשות בהם היטב, החל מסיפורי צליבת-ישו בידי היהודים…

איני נמנה על אלה המנסים להגיד לראש הממשלה שלנו מה עליו לעשות. על כן גם לא אתיימר לייעץ מה נכון להגיד, בעת קבלת הפנים הצפויה לממשלת פולין שעתידה להגיע למושב מיוחד בכנסת, מה גם שהדברים כבר נאמרו באופן שאין ראוי ונכון ממנו בקבלת הפנים הממלכתית לרגל ביקורו הראשון של נשיא פולני בישראל:

“פרטיזאנים מארגון ארמייה קריובה (בתרגום: ‘צבא הארץ’) רצחו את אבא שלי; הפולנים רצחו אותו ביערות לאחר שקפץ מן הרכבת אשר הובילה אותו למחנה ההשמדה”. כך קידם את פני הנשיא לך וולנסה רוה”מ יצחק שמיר. דברים שאין רלבנטיים ונכונים מהם גם לוויכוח שחוזר ומתעורר כיום.

בעניין זה יצחק שמיר מגלם ומייצג אותנו. את כולנו.

 

* איציק סיבוש הוא מוסמך בבקרת תהליכים ובמנהל עסקים, העוסק בניתוח מערכות ומחבר הספר “שיחות עם קאפו“, ובגרסתו האנגלית “Dialogs with a Kapo”.

Print Friendly, PDF & Email