הראיון ההזוי של בני גנץ

בני גנץ הוא אדם מיוחד. נבחר ציבור שהוריד בשנתיים מפלגה בת 35 מנדטים לסף אחוז החסימה. אחד שבמו ידיו בנה לעצמו תדמית של פוליטיקאי תמים, בינוני, “ולא כל כך מתאים”. אבל איך שהוא התרגלנו לכל זה, וראיונות מביכים שלו בתקשורת לא ראינו כבר די זמן. חשבנו שהשתפר. התבגר. הבין שלמילים היוצאות מהפה יש משמעות, במיוחד בתפקיד שר ביטחון וראש ממשלה חליפי. ואז הגיע הריאיון לעיתון הסעודי “אשרק אל-אווסט”,  ובוואט אחת היטה את הכף לטובת “הלא אפוי והלא ראוי”.  .

נסביר. גנץ בראיון לעיתון הסעודי נגע בשלושה נושאים קרדינליים למדינת ישראל. הקונפליקט עם הפלסטינים, השלום הכולל במזה”ת וחוק יסוד הלאום.

בנוגע לפלסטינים, גנץ מדבר על ירושלים ועל נושא החלת הריבונות. את הריבונות הוא מכנה “סיפוח”, או לפחות כך זה תורגם, והתגאה שהוא היה זה שעצר את המהלך, הרבה לפני שהבחריינים או האמיראתים דרשו זאת.

בנוגע לירושלים הסביר בני שעליה להישאר מאוחדת, אבל “שיש בה מקום גם לבירה פלסטינית.” לא ברור מה זה אומר, אבל אז הוסיף כאילו זה לא היה מספיק מוזר גם ככה, “שהעיר רחבה דיה ומלאה במקומות קדושים לכולם”.

נעצור רגע. את ירושלים באמת אי אפשר לחלק. במזרח העיר גרים קרוב לרבע מיליון יהודים ופה בעצם נגמר הדיון. אבל אם משהו בכל זאת רוצה להקשות ולטעון שאפשר לוותר על גירוש מאות אלפי יהודים, אבל למען “השלום המיוחל”, אפשר להקריב לפחות את הריבונות בעיר העתיקה, ערש התרבות היהודית, טבורה של אומה לרשות הפלסטינית המושחתת, הרי שגם זו הזיה סהרורית מן הראשונה, שכן מעולם לא הייתה ירושלים נגישה ופתוחה לכלל הדתות, מאשר היא כיום, תחת ריבונות ישראל. למעשה המקום המוגבל היחיד בירושלים בפני דת כל היא, הוא הר הבית לרעת היהודים, וזה מהסיבה שישראל שיתפה גורם  זר- הוואקף מוסלמי, בניהול את ענייני ההר.

אז גם אם ננסה, לצורך העניין, להניח בצד את זכותם ההיסטורית של היהודים על ירושלים, הוכח שכל צמצום נוכחותם רק מביא להתרחבות הטרור והקיצוניות. אז בקיצור- לא. אין בירושלים “מקום גם לבירה הפלסטינית”, כפי ששר הביטחון פיזר בראיון למיליוני ערבים.

אם כבר היה רוצה לומר משהו חכם, היה מספר שכיום בימין ישנו דיון הרבה יותר מעניין על עתידה של ירושלים והוא מתחלק לאלו הגורסים כי על ירושלים להישאר מאוחדת, לבין אלו החושבים שאת השכונות הערביות הגדולות, שועפט למשל ובית חנינה, יש להפוך למועצות מקומיות ולהוציאן מן הרשות המוניצפלית של ירושלים. גם בלי לקבוע עמדה, מדובר ברעיונות הרבה יותר מעניינים ומחוברים למציאות.

עוד בעניין הפלסטיני, אמר שר הביטחון שאת הריבונות הישראלית בבקעת הירדן אפשר לצמצם משמעותית. “פחות מ-30% מהשטח” כך אמר, כלומר שמאלה מיצחק רבין בואכה בצלם. עד כמה תבוסתני יכול להיות אדם שעוד בטרם נכנס למשא ומתן כבר מודיע על כוונתו לחלק את אדמותיו לאחרים. זה פשוט מביך.

הנושא הבא שבו מחליש שר הביטחון את מעמדה של ישראל הוא בקביעתו שלא יהיה שלום כולל “בלי לטפל קודם בקונפליקט הישראלי-פלסטיני.” האמירה הזו היא לא פחות משערורייה. ראשית מפני שהיא עומדת בסתירה לאסטרטגיה אותה מממש ראש הממשלה ושנית כי היא מקלה ראש ומפחיתה כבוד מן ההסכמים שנחתמו. הסכמים דרמטיים וחשובים ביותר מבחינה גיאופוליטית ותרבותית.

גם התפיסה שכל בעיות המזרח התיכון יפתרו אם ישרור שלום בין הישראלים לפלסטינים, היא ילדותית ומעידה על בורות עמוקה. מדובר באזור אלים באופן מובנה, עם סכסוכים עדתיים בני מאות ואלפי שנים. סכסוכים שקובעים בהרבה יותר את הטון במרחב המזרח תיכוני. למשל הסכסוך הסוני-שיעי, הטורקי- כורדי. הטורקי-ארמני, העלאווי- סוני, סוני- יזידי ועוד קצרה היריעה.

השערורייה הבאה בראיון היא בנושא חוק יסוד: הלאום. ראשית גנץ הדגיש שהוא בעד שוויון מלא לערבים במדינת ישראל, כולל בפוליטיקה. לתפוס את הראש ולא להאמין. בני תתעורר! המפלגה השלישית בגודלה במדינת ישראל היא מפלגה ערבית אנטי ציונית חיה ובועטת. בסקרים הנוכחיים יש לה פי 3 יותר מנדטים ממה שיש למפלגה ברשותך. אז מה אתה מדבר שטויות? בנוסף לכך ישנם קצינים, שוטרים, שופטים, רופאים, שחקנים אנשי עסקים ערבים ועוד ועוד ועוד, אז למה בכלל לומר דבר כזה?

שר הביטחון של המדינה המובילה בזכויות אדם ואזרח מכל מדינות אסיה, המזרח התיכון ואפריקה גם יחד, ומן המובילות גם בשאר העולם- מתנצל שהמילה “שוויון” לא כתובה בחוק הלאום. איזו איזו עליבות. כמה מביך.

הנחמה היחידה בראיון של גנץ לעיתון הסעודי הוא שבכל מקרה, זמנו קצוב מאד במערכת הפוליטית ובקרוב יפנה לעסקים או למחוזות אחרים בלאו הכי. רק נקווה לפחות שהקוראים הסעודים של השרק אל אווסט ידעו לקחת את הבחור הנחמד והתבוסתני הזה בערבון מוגבל. כי את עם ישראל- הוא לא מייצג.

 

מתן פלג הוא יו”ר תנועת אם תרצו

 

Print Friendly, PDF & Email