כך כמעט נחרבה הדת היהודית

1951 שנים לחורבן בית שני, 2610 שנים לחורבן בית ראשון

בתקופה הקצרה בין השנים 67 -135 לספירה.

העם היהודי יחווה טראומה אחרי טראומה עד שיאבד את רצונו לזכות שוב בעצמאות ולא להתגרות שוב בגויים .
עד להשבת העצמאות המיוחלת בשנת 1948.

רקע בשנת 61 לפנה”ס לאחר ריב אחים מטופש (יוחנן הורקנוס השני מול יהודה אריסטובולוס השני ומשלחת מהעם) פומפיוס הרומי מחליט לעלות על ירושלים וממלכת יהודה החשמונאית מאבדת את עצמאותה ,אחרי כמעט 90 שנות עצמאות
אחרי שמרדה בהצלחה כנגד האימפריה היוונית סלבקית .

בשנים הראשונות תחת הורדוס נדמה היה שהארץ בפיתוח ,מעמד רפובליקת יהודה חווה רנסנס למרות איבוד עצמאות חלקי וחיסול כל השושלת החשמונאית . המצב השתנה עם הגעת הנציבים הרומים שלא הבינו את המורכבות של הדת היהודית ופגעו פעם אחר פעם בקודשי המקדש וצימצמו את חופש הפולחן היהודי בערים מעורבות.

המצב הגיע לידי פיצוץ בימיו של פלורוס שהיה פוגע פעם אחר פעם בקודש הקודשים ובוזז אוצרות מקדש וגם נאום חוצב לב של אגריפס השני שהסביר במשל כמה שעות למה לא כדאי למרוד ברומאים , לא מנע את הנפת נס המרד מה גם שהקנאים סחפו עוד קבוצות.

המרד הגדול התחיל בשנת 67 עד מהרה היהודים השתלטו על השטחים היהודיים בעבר הירדן ,יהודה ,הגליל ועוד והחלה עצמאות מדינית שנגמרה רע מאוד , הלגיונות הרומיים דיכאו את המרד באכזריות רבה והחריבו את רוב הערים היהודיות , בשנת 70 עמד להיחרץ גורלה של ירושלים שהיתה במצור ממושך ובתשעה באב פרצו הלגיונות הרומיים את חומות ירושלים באזור העיר החדשה ונרצחו מאות אלפי יהודים בשנת 73 נפלה מצדה ובכך נגמר המרד הגדול .

התוצאה היתה כאובה ומרה ירושלים ובית מקדשה נשרפו ונחרבו ועשרות ערים וחלק מהכפרים חרבו מיליוני יהודים נהרגו ומיליונים נשלחו לעבדות ברומא מה שהתחיל את הקהילות היהודיות באירופה.

היהודים שחלקם ברחו לתפוצות עוררו את התסיסה בין האוכלוסייה המקומית לבין האוכלוסייה היהודית הוותיקה והגדולה באימפריה הרומית , קהילת אלכסנדריה וקהילת קרנאייקה .

מרד התפוצות שנים 115-117 בו התקוממה הקהילה היהודית הגדולה בצפון אפריקה כנגד הרומאים בתחילה היהודים השמידו את הלגיון העשירי הרומי אך עד מהרה כמו במרד הגדול הרומאים דיכאו את המרד ביד קשה ונמחו קהילות התפוצות והיהדות הפכה לדת קטנה בעולם מ20% מהעולם לחצי אחוז.

כל שהייתה הדת היהודית צד למאבק עולמי בין דתות, אורחות חיים ואורחות מחשבה, הרי שהמרד הפחית מאוד את עוצמתה והשפעתה. רבים המירו את דתם, וייתכן שרבים הצטרפו לראשוני הנוצרים. מאורעות “מרד התפוצות” נמצאים בנקודה על הרצף ההיסטורי בין ראיית הנצרות ככת יהודית, אחת מרבות בימי הבית השני, ובין ההתנתקות המלאה מן היהדות, אשר אפשרה את פריצתה של הנצרות והפיכתה לדת המדינה ברומא בימי הקיסרקונסטנטינוס ולדת עולמית לאחר מכן. נראה כי לאירועים אלו הייתה השפעה על הנצרות המוקדמת בכיוון זה של התנתקות ופרישה מן היהדות.

המאבק העיקש בין ההלניזם לבין היהדות לא פסק ובשנת 132 פורץ מרד נוסף אדיר בהיקפו שסופו יטיל כמעט כליה על תושבי הארץ היהודים ,
מרד בר כוכבא פורץ עצמאות יהודה מתחדשת ,הסיבות היו החלטה לא מובנת של אדריאנוס קיסר רומא להקים את איליה קפיטולינה על חורבות ירושלים ועל חורבות המקדש מקדש אלילי לכבוד האלה קפיטולינה.

המרד היה מקיף ואדיר בר כוכבא הצליח לנצח את מיטב הכוחות הרומאים של האימפריה הרומית המזרחית ואז לקח אדריאנוס כוחות מגאליה (גרמניה ) בריטניה ועוד כוחות מאירופה המערבית (האימפריה הרומית המערבית ) ונלחם בבר כוכבא המחיר היה כבד ביותר חוץ מאזור הגליל ויבנה הכל חרב מיליוני יהודים נרצחו או נשלחו לעבדות, השוק כל כך הוצף בעבדים יהודים שמחיר העבדים ירד לערך מנת סוס אחת יומית , הרומאים שרצו לנתק כל זכר בין היהודים לבין יהודה שינו את שמה ל”סרייה פלשתינה” ועל יהודים נאסר לגור בירושלים שהפכה לאליה קפיטולינה.

לסיכום בתקופה כה קריטית משנת 67-135 בסה”כ 68 שנים שלוו בשלוש מרידות אדירות כנגד הרומאים נמחקה כמעט לחלוטין הדת היהודית מהעולם ומעתה היהודים היו תלויים מאוד בשליטים המקומיים ובעצם נוצר היהודי הגלותי שחווה פרעות פוגורומים ושואות למיניהן.

אפשר להגיד בדיעבד גם על סמך השלום הרומאי שהתחיל כמה עשרות שנים אחרי מרד בר כוכבא שאם היהודים לא היו מורדים סביר להניח שגורל היהדות והשתלטות הנצרות וכל האירועים הכואבים שבאו אחריהם היו נמנעים.

Print Friendly, PDF & Email