פרשת פנחס: ללא צל-פחד

פרשת פנחס: ללא צל-פחד

מאת: אלמוג קשתי, סגן ראש אגף קשרי ציבור בתנועת אם תרצו

בפרשת פינחס אנו קוראים על המִפְקָד השני של בני ישראל במדבר. הראשון היה בסמוך לצאתם מארץ מצרים ונעשה ע”י משה ואהרן והשני הוא בעבר הירדן ונערך ע”י משה ואלעזר בן אהרן.

במפקד משולבים פרטים מיוחדים על חלק מהנפקדים, כמו למשל דתן ואבירם, קרח ובנות צלפחד. האחרונות שונות מקדמיהן  – במקום לציין אירוע שהיה ועבר, אז כאן בלב המפקד מתפרצות להן בנות צלפחד ודורשות נחלה. הן טוענות כי אביהן מת בחטאו ואין לו בנים ועל כן מגיע להן נחלת אביהן. לכאורה היה מגיע להן להנזף על חוצפתן שהרי אביהן גם חטא וגם לא העמיד בנים לנחול את הארץ. שתשבנה בצד ותתביישנה במעמדן! באיזו חוצפה בנות חוטא באות בדין אל משה רבנו?!

ולמרבה הפליאה משה והזקנים לא מושיבים אותן בצד, אלא ההיפך שומעים את טענתן ומשה פונה לאל על מנת לקבל את התשובה הטובה והמדויקת ביותר. מה ראו כך גדולי הדור הראשון? הם ראו חמש בנות שדורשות נחלה בארץ, בניגוד גמור לחלק מגברי הדור שאמרו נתנה ראש ונשוב מצרימה. הן ראו המשך לדור הנשים הצדקניות שבזכותן נגאלו אבותינו ממצרים. וכאן יש לשאול מאיפה קבלו בנות צלפחד את התעוזה הזו? – ללכת נגד הזרם ובעצם ללמד הלכות ירושה בישראל.

לכך צריך לברר מי היה צלפחד? אנו יודעים כי בחטאו מת. זאת אומרת הוא היה איש שסיבת מותו היתה החטא האישי שלו ולא קשור לחטא כללי של העם. זה מותיר לנו שני אנשים ידועים שמתו בחטאם. הראשון הוא המגדף מסוף פרשת אמור שבויקרא, אך הוא לא יכול להיות צלפחד. צלפחד הוא משבט מנשה ואילו המגדף חציו דני מאימו וחציו מצרי מאביו. ונשארנו עם המקושש מסוף פרשת שלח-לך. אותו מקושש לפי תרגום יונתן בקש ללמד את עם ישראל מהו בדיוק דין חילול השבת, ועל כן יצא וחילל את השבת בצורה הכי פשוטה שניתן  – קישוש עצים.

בעצם אותו מקושש – צלפחד בן חפר – יצא והרהיב עוז על מנת לחנך את עם ישראל בקדושת השבת. אותו מקושש – צלפחד – מכיוון שמותו נעוץ רק בחטאו אין לו חלק ונחלה בחטא המרגלים ובחטא העגל  – החטאים הכללים של העם במדבר. ומתוך ניקיונו מחטא המרגלים הוא נשאר קשור בארץ ישראל, ומתוך ניקיונו מחטא העגל הוא נשאר קשור בעבודת האל –  ומכאן יצאו בנותיו ולימדו על קדשת הארץ וזכו שפרשת הלכות הירושה לא נקראת סתם לפי תכנה אלא נקראת “פרשת בנות צלפחד”. מכאן אנו למדים עד כמה חשובה התעוזה לעמוד כנגד רוחות של הפקרת הארץ ועבודת האל.

Print Friendly, PDF & Email