פרשת ויצא: הפטרה שבורה?

פרשת ויצא: הפטרה שבורה?

מאת: אלמוג קשתי

פרשתנו מגוללת את סיפור יעקב בברחו מפני אחיו מפני עשו – ואנו פוגשים אותו בתחנה הראשונה בבית-אל היא לוז שם חולם יעקב את חלומו המפורסם על המלאכים העולים והיורדים. ממשיכה הפרשה במפגש יעקב ורחל ליד הבאר של חרן ועסקת לבן ויעקב, מעשה הרמאות, הולדת י”א שבטי יה ודינה, שש שנות העבודה של יעקב והתגדלותו בעשר, ובריחתו מפני לבן עם ההסכם שלהם ברמת הגולן היא גלעד.

לאחר הפרשה בית ישראל נהגו לקרא את ההפטרה – לרוב ההפטרה בין בית ספרד, בית תימן ובית אשכנז כמעט זהות או זהות לחלוטין. אך בפרשתנו ההפטרה מפוצלת  – בית ספרד עם הפטרה משלהם בספר הושע המונה י”ז פסוקים, בית אשכנז עם הפטרה הממשיכה מהמקום בו עצרו בית ספרד וממשיכה עד סוף הושע – סך כולל של כ”ז פסוקים, ולבית תימן הפטרת בית ספרד עם הפסוק הראשון של בית אשכנז – ח”י פסוקים. מצב חריג ומוזר שיש לתהות  – לא על סיבתו ההיסטורית, שכנראה נובעת מהגלויות שעבר בית ישראל.

אלא יש לתהות על מהותו – מדוע הפטרה זו התפצלה? זוהי ההפטרה המגוללת את סיפור חייו של יעקב, בדרך משל לחטאי העושק והמרמה של בית אפרים (-אחד מהכינויים לממלכת ישראל המנותקת מיהודה) ומסיימת בחזון התשובה של ה’ וישראל זה לזה.

כאן שר ההיסטוריה מרמז לנו כי שבירת בית ישראל בגלויות פרקה את סיפורו של יעקב ובכך גם פרקה את חטאי ישראל ותשובתם  – בין הגלויות. בית ספרד לקחו את ראשית החטאים ואת חלום יעקב – אך חסר לנו את עבודתו בלאה וברחל והתשובה הגדולה. בית תימן לקחו גם את חטאי ישראל וביחד גם את חלום יעקב וגם ואת עבודתו בלאה וברחל – אך עדיין חסר לנו את התשובה הגואלת. בית אשכנז לקחו את חטאי ישראל, עבודתו בלאה וברחל ואת התשובה הגדולה של ישראל וה’ זה לזה – אך חסר לנו את חלום יעקב ראשית הסיפור של יעקב.

והיום כאשר אנחנו מתאחדים חזרה כלל בתי ישראל מהגלויות הסיפור חוזר לשלמותו – סיפור החטאים, סיפור יעקב – החלום והעבודה וגאולת ישראל והתשובה. כאשר סיפור יעקב מתאחד עם שני חלקיו ומצרף איתו את חטאי עם ישראל וחותמים אותו בתשובה על החטאים – אז ניתן לומר שהתיקון המלא של חטאי העשק של בית אפרים באה כאשר עם ישראל מאוחד על אדמתו.

Print Friendly, PDF & Email