פיתוח חשיבה מדינית-יהודית

פיתוח חשיבה מדינית-יהודית

מאת: דאגלס אלטבף

רונן שובל הוא דוגמה נדירה לפעיל חברתי משפיע שהפך לאקדמאי רציני ומוערך, ובחר להתמקד בתיאוריה במקום בעשייה הישירה.

לאחר שחזר כחייל ממלחמת לבנון השנייה בשנת 2006 ללימודים באוניברסיטה העברית, שובל נתקל במרצים שהאשימו את צה”ל בפשעי מלחמה ותיארו את מדינת ישראל ככובש קולוניאליסטי. בתגובה, הוא ייסד יחד עם ארז תדמור את תנועת “אם תרצו,” שהפכה במהרה לארגון הציוני העממי הגדול בישראל.

בשנת 2013 עזב שובל את “אם תרצו” ופנה לקריירה אקדמית. הוא השלים דוקטורט בפילוסופיה פוליטית באוניברסיטת סורבון היוקרתית בפריז, ובהמשך הקים את מכון “ארגמן” בירושלים, המתמקד בחקר רעיונות יהודיים ופוליטיים חדשניים.

על אף המעבר מהפעילות החברתית לעולם האקדמיה, יש קשר הדוק בין שתי הקריירות של שובל. בספרו החדש –Holiness and Society: A Socio-Political Exploration of the Mosaic Tradition (שצפוי לצאת תחת השם “מדינת משה” בהמשך השנה), שובל בוחן את “מבנה המשמעות הפוליטי של התנ”ך.” הוא מציג השקפת עולם פוליטית עקבית וברורה, המבוססת על ההתגלויות והציוויים האלוהיים, ומראה כיצד הם מובילים לבניית חברה מוסרית.

שובל מערער על הרעיון שמקורות הפילוסופיה הפוליטית המערבית נמצאים אך ורק בכתבים של הפילוסופים היוונים העתיקים. הוא טוען כי הבסיס הפוליטי של המסורת היהודית נובע מאלוהים עצמו, ולא ממחשבה אנושית על חברה אידיאלית. עם זאת, הוא מציין כיצד אלוהים פותח מקום לשותפות עם האדם, המאפשרת לאנושות להסתגל לעקרונות האלוהיים וליישמם באופן מעשי.

“קדושה ופוליטיקה” אינו מתמקד אך ורק באמתות הדתיות של התנ”ך, אלא בחוכמה, בתובנות ובמסרים המעשיים שהוא מעביר. שובל מנתח כיצד הבחירה באברהם ומשפחתו, ובהמשך בעם ישראל כ”עם סגולה,” משקפת את המשימה האלוהית להוביל את האנושות כולה לשיפור מוסרי ורוחני.

הספר עוסק גם בברית בין אלוהים לעם ישראל, ובמשמעותה ביצירת “קדושה קולקטיבית.” שובל רואה בכך כלי שמאפשר לעם היהודי למלא את ייעודו: להפיץ את ערכי הברית והקדושה לכלל האנושות.

רעיון הקדושה, שהוא מוקד מרכזי בספר, מתואר לא כמושג מיסטי או מופשט, אלא כ”תוכנית פעולה מעשית.” לדברי שובל, הקדושה היא הדרך שבה אלוהים מנסח פילוסופיה פוליטית ומספק לעם ישראל מודל לשותפות נצחית בברית האלוהית, שמטרתה לשפר ולשקם את האנושות.

דרך עיניו של שובל, התנ”ך הופך למסמך פוליטי מרתק. הוא רואה בסיפורו של אברהם שיא של תהליך אלוהי: בחירת אדם אחד ומשפחתו להוביל את האנושות אל עבר הגשמת ערכי המוסר והקדושה.

שובל מתפעל מעשרת הדיברות, שאותם הוא מתאר כעקרונות-על נצחיים שאינם ניתנים לשינוי או תיקון. עקרונות אלה מהווים בסיס ערכי ותשתית מוסרית יציבה עבור מאמצי האדם לשיפור מוסרי מתמשך.

“קדושה ופוליטיקה” מייצג שלב חשוב בהתפתחות החשיבה הפוליטית היהודית. שובל עצמו מגלם את מימוש החלום הציוני, כאשר הוא מחבר בין עומק פילוסופי לעשייה מעשית בשטח.

הספר דורש מהקורא ריכוז ומחשבה, אך מציע הזדמנות מרתקת להעמיק במסורת היהודית ולבחון את רעיונותיו של המחבר בהקשר של המחשבה הפוליטית היהודית.

כפי ששובל אולי היה אומר, המחשבה הפוליטית היהודית לא הייתה רוצה אחרת.

Print Friendly, PDF & Email