פרשת בשלח: קריעת ים עזה
מאת: אלמוג קשתי
בפרשה שלנו – פרשת בשלח – אנו עדים ל-3 מאורעות גדולים וכבירים כל אחד בתחומו. הראשון הוא מן המאורעות התנ”כיים החזקים והמפוארים ביותר – קריעת ים סוף! כאן בני ישראל נצבים במבוי סתום – מצדדיהם המדבר מאחוריהם האויב המצרי חסר הרחמים שואט לעברם ומולם ים גדול – כיצד ינצלו??? שילוב של תפילה קצרה ומעשה – תפילת משה רבנו עליו השלום כלפי ריבונו של עולם להצלה וישועה, ועונה לו – מה אתה משתהה בתפילה – עבור את הים! ובמקביל בא נחשון בן עמינדב וקופץ באמונה גדולה ובאותו רגע נבקע הים ואחד הנסים המפוארים בתולדות עמנו מתחולל לנגד עיננו.
המאורע השני הוא המן. לאחר חציית ים סוף ותום המצות שהיו לאבותינו משעת היציאה, החלו אבותינו לרעוב. הם באו בטרוניה כלפי משה ואהרן על מצוקתם הגדולה. ה’ שומע את המצוקה, ובא לעזרתנו ומודיענו כי מהיום כל בוקר למעט שבת יהיה לחם שמים לבני ישראל. ואז תהיה לבני ישראל רווחה גדולה באספם את לחם האל מאדמת המדבר.
המאורע השלישי – הוא מלחמת עמלק. לאחר זמן קצר של נדודים מותקפים אבותינו ע”י עם אכזרי שזהו מפגשנו הראשון עמו. כאן נגשים יהושע בן-נון ובני ישראל להלחם בעמלק, ועל ראש גבעה סמוכה נצבים אהרן וחור ומשה עמהם. כל זמן שמשה מרים את ידיו אנו מנצחים וכאשר יורדות ידיו אנו סופגים מכות מעמלק. על-כן אהרן וחור מוודאים כי ידיו תמיד למעלה. המדרש מבאר כי כל עוד בני ישראל רואים כי ידי משה מורמות מתמלא לבבם בבטחון באלהי ישראל ומתמלאת רוחם בעז להלחם בעמלק וכך לנצחו.
כדאי לשים לב לתבנית המאורעות – עם ישראל במצוקה, פנייה לאל, עשיה מצד ישראל וגמר מלאכה על-ידי האל. כאן אנו רואים כי בזמני מצוקה יש לפנות בבקשות לאל אך במשולב עם מעשה שתחול עליו הישועה. כך גם בימינו – שנה שעברה בעת חגיגות התורה נפתחה עלינו מתקפה חסרת רחמים מצד אויב שברוחו עמלקי מובהק. אנו בני עם בני ישראל למודים הנהגתו של הבורא, פנינו הן לתפילה כפי שמעידים שליחי חב”ד בחלוקת הציציות ללוחמינו עזי הרוח וגיבורי התהילה, ובמהלך משלים פנינו לטנק, למטוס ולרובה והחלנו במלחמה כבירה כנגד האויב הרשע והאכזר. בכך זכינו שההנהגה האלהית סדרה רצף מאורעות שכעת אנו מצויים לאחר קריסת ציר רשע אכזרי: איראן – סוריה העלווית – חזבאללה – חמא”ס. ובמקביל זיכה אותנו האל בחבר בבית הלבן שמציע להוביל את העזתים בדרך הים החוצה מארצנו שלנו. אכן אויבנו חווים את קריעת ים עזה, וגירושם המוצדק מארץ האל. כך סדרה ההנהגה האלהית, שעַם הצדק יעבור דרך הים לעבר ארץ האל ואילו שבטי הרשע יגורשו בקריעת המחסום הימי החוצה לעבר ארצות אחרות ופיזורם בעמים.