עשרים מיליארד שקל

גליון 338, י”א בסיוון התשע”ה 29.5 – 5.6.2015

20 מיליארד שקל, זהו המחיר ששילמה ישראל, אומר שר האנרגיה שטייניץ, על האיחור בהזרמת הגז הטבעי שבמים הכלכליים שלה לחופי ישראל.
   וזה רק חלק מן הנזק. כי בשל המחסור באנרגיה, נאלצה חברת החשמל לשרוף את הדלקים הכבדים ועתירי הזיהום ביותר שבשוק האנרגיה, פחם ומזוט, אומר שר האנרגיה. את התוצרים של הדלקים הללו אנו נושמים באוויר, שותים במים, אוכלים במזון, ומשלמים באלפי ימי אשפוז.
   מי ישלם את מחיר האיוולת הזו? שואל נציג התקשורת את השר. האזרחים ישלמו, כיוון שהגורמים לאיוולת הם יקירי התקשורת, יקירי הפקידות, יקירי האקדמיה, הם אבירי שירות הציבור שמנעו – באמצעות צווים מנהליים, ועדות אינסופיות, עתירות לבג”ץ ותנועות “בכל מקום רק לא כאן” – את השלמת תרכיב האנרגיה הגדול במזרח התיכון. כולם עשו זאת מכל הסיבות הראויות כמובן: הגדלת התגמולים למדינה, הוזלת הגז לציבור, שמירה על העתיד האנרגטי, שימור החופים ממתקנים מסוכנים, ו…הגבלת כוחם המונופוליסטי של אלי ההון. לולא כל הגורמים הללו שעשו ככל יכולתם לחבל בהפקת הגז בתואנות שונות ומשונות, היינו מקבלים אנרגיה זולה ונקייה כבר ב-2012 ולא נאלצים לשרוף את הזיהום ולדחוף אותו לריאותינו.
   מה אפשר היה לעשות עם 20 מיליארד שקל שנשרפו לשווא? לממן חמישה ג’יגה-וואט של קולטי שמש על גגות הרפתות, במפעלים או בשטחי הנגב הריקים; לסיים את הנחת מסילת הרכבת לירושלים; להקים את מסילת הרכבת לאילת; לממן 20 אלף מלגות ליוצאי צבא החפצים ללמוד מתמטיקה, פיזיקה, כימיה, מדעי המחשב ולימודי ארץ ישראל, ועוד ועוד.
   מי ישלם על האיוולת שהביאה לעיכוב הגז שנה ועוד שנה בקרקע? רק האזרחים התמימים שבשמם נעשו כל פעולות העיכוב, כי הפקידים והפעילים והחכ”ים והתקשורת שפעלו במשותף עשו זאת למען “אינטרס הציבור”. הרי אלה אותם פקידים שעשו כל שביכולתם למנוע את החדרת המכונית החשמלית של שי אגסי, ובכך הורידו לטמיון 3 מיליארד ש”ח של השקעה, ושוב העלו את מפלס הזיהום והחלקיקים קוטלי המוח באוויר שנושמות האמהות של הדור הבא.
   בתוך שלושה עשורים עלה בכמעט פי-5 מספר הילדים המאובחנים כלוקים בהפנמת, אוטיזם. שיעור הילדים הלוקים בתסמונת חוסר קשב ריכוז ופעילות יתר ADHD זינק עד כדי 10 אחוזים מן האוכלוסיה. במחוז דן-שומרון של קופת חולים כללית 18 אחוז מן הילדים בגילאים שבין 10 ל-15 נוטלים ריטלין.
 
תשאלו את כלכלני ברית-המועצות לשעבר כיצד זה עובד
מה קרה בדור האחרון?
   מחקר אחרי מחקר ממכוני החקר הטובים בעולם מראים שהגורם המסייע למגיפת התפקוד המוחי הלקוי בילדים הוא פליטות של כלי הרכב מונעי דלק לסוגיו. מה שקרה הוא עלייה תלולה בריכוז החלקיקים הננסיים באוויר. חלקיקים זעירים של פחמן שרוף הנפלטים מן המנועים החמים, חלקיקים זעירים של שחיקת מתכות, וכמובן גם דו-תחמוצת החנקן. החלקיקים הללו כה זעירים, עד כי מערכת הנשימה ואפילו מערכות ההגנה שמסביב למוח מתירות לחלקיקים הללו לעבור, והללו גורמים דלקת במוח העוברי המתפתח. הדלקת מסביב לחלקיקים היא שמונעת את התפתחות התקינה של התאים שכל אחד מהם צריך להגיע בדיוק למקומו ולהתחבר בדיוק כך כדי להשיג את התפקודים הגבוהים של המוח. הפליטות מכלי הרכב לא פחתו בדור האחרון אלא רק קטנו בגודל החלקיקים, כך שפליטת עשן מאוטובוס ישן מזיקה פחות מפליטה צלולה לכאורה של מכונית יוקרתית.
   ובכל זאת, כשהגיעה לישראל ההבטחה להתחיל ולהמעיט את הפליטות הללו דרך מכירת המכונית החשמלית, החלו כל אותם גורמים לחתור תחת המיזם. לא נסייע לשי אגסי לקנות חשמל בזול ולמכור אותו ביוקר, הצהיר באוזני מנכ”ל משרד האנרגיה. ומה על זיהום האוויר? האיש הניף ידו בביטול. כל עוד ייפגע איל ההון שהשקיע מאות מיליונים במיזם – דיינו.
   אז מה בכל זאת יספק את דובי השירות הציבורי העושים ככל יכולתם לחבל בכל מיזם? רק הלאמה. מרבצי הגז הם משאב ציבורי, טוענות הח”כיות גלאון ויחימוביץ’. כל עוד היו בים ואיש לא ידע על קיומם, לא שמעתי מילה וחצי מילה על חובתה של מדינה להשקיע 20 מיליארד שקל כדי לחפש, למצוא, לקדוח, להפיק, לשנע ולהפיץ את האנרגיה הנקייה (יחסית) לטובת הציבור. אבל כשעשו זאת היזמים, בכסף שגייסו מן הציבור וממשקיעים זרים, מייד התעוררו הדובים ודרשו שהמדינה תשתלט על הנכס החדש, תקבע מחיר, תמכור במשורה, ותפצה את המשקיעים בכמה זלוטי.
   אז הנה לכם, משבר כי”ל. מזה 4 חדשים שוועד עובדי “כימיקלים לישראל” משבית את המפעלים כדי למנוע הוצאה לגמלאות של מספר מצומצם של עובדים ותיקים עתירי הכנסה. הפעם הזאת הנהלת כי”ל, אותה חברה שכלכלה את מיזם המכונית החשמלית, אינה נכנעת, וממתינה שהמדינה תממש את מניית הזהב, דהיינו תלאים את החברה, כדי שכי”ל תוכל להשתחרר ממנה. וזה בדיוק מה שדורשת הקואליציה של השמאל הפוליטי-כלכלי, חברתי, אקדמי, שהמדינה תעשה. בכסף שלנו. עוד 20 מיליארד, דולר, או אולי 200. או אז ישלימו הוועדים את ההשתלטות על נכסי החברה, לשמחת ליבה של הקואליציה השמאלנית. האם זה ישפר את התחרותיות של החברה בעולם? תשאלו את כלכלני ברית-המועצות לשעבר כיצד זה עובד. או תנסו להוציא את המקרר שרכשתם במיטב כספכם מן הנמל שאותו משביתים הוועדים בשביתת מחאה מהיום להיום.
   אז יש לי הצעה לוועדים, לדובי האינטרס החברתי, לתקשורתנים, ולרגולטורים: תתאגדו, כפי שאומרת ההסתדרות, וקנו לכם את כל המיזמים הללו, אבל לא בכסף שלי, אלא בכסף שלכם. יקומו נא הוועדים של כי”ל, יגייסו את הכסף מקופת כספי הגמלאות שלהם וירכשו את החברה מן הבעלים, וינהלו אותה בעצמם ויחלקו את הרווחים בין העובדים. יקומו נא העובדים עתירי הזכויות של ערוץ 10 החייב מיליונים למדינה, יתאגדו וירכשו לעצמם את הערוץ, בכספי קרנות התגמולים, שלהם ולא שלי, ויפעילו את הערוץ ומצידי שירוויחו כפל כפליים. יקומו נא ועדי הנמלים, ויתחרו עם הסינים וההולנדים על בניית הרציפים החדשים וינהלו נמל לתפארת. יקימו חברות הכנסת גלאון ויחימוביץ חברה כלכלית לניהול משאבי גז וירכשו מן היזמים הישראליים והאמריקניים את מניותיהם בקידוחי לוויתן, בכסף שלהן ולא שלי, ויתחרו בשוק העולמי של גז. אבל כל עוד הם רק מדברים ואינם עושים, שיפסיקו להפריע לאלו שעושים!
   ובעניין המכונית החשמלית ומניעת הזיהום הנורא של האוויר שנושם הדור הבא. הנזק כבר נעשה, וממשיך להתגבר. זהו המקרה היחיד שבו אני מצפה מן המדינה שאמורה להגן עלינו מאיוולת, להשתמש בהכנסות הנובעות ממכירת דלקים כדי לחשמל את התחבורה בכל האמצעים – רכבות חשמליות, אוטובוסים חשמליים, משאיות זבל חשמליות, אופנועי משטרה חשמליים, מכוניות סיור חשמליות, וכולי. הכל כבר קיים, זה רק עניין של לשלם היום כדי לחסוך לאורך שנים, להשקיע היום כדי להציל את המחר. אני חוגג 100 אלף ק”מ במכונית החשמלית שלי, שהם עשרת אלפים ליטר של דלק שלא שרפתי, או 70 אלף שקל שלא שרפתי. יש עוד אלף כמוני. ואם היו מיליון, היינו לא-שורפים 10 מיליארד ליטר, ו-70 מיליארד שקל. אתם יודעים מה אפשר לעשות ב-70 מיליארד שקל?
 
 
* ד”ר יובל ברנדשטטר הוא רופא ילדים, תושב הנגב, פובליציסט ומחבר הספר “Joe’s trial” ו-“The Witches of West Bend ו- 2 32323; FONT-SIZE: 11pt”>http://www.amazon.com/Rage-over-Jerusalem-Yuval-Brandstetter-ebook/dp/B00RPNOSK8

Print Friendly, PDF & Email